Wat is pilates

Het is een unieke methode van oefeningen die meer dan 90 jaar geleden door Joseph H. Pilates werd ontwikkeld. Het is een methode die lichaam en geest verenigt door het zeer bewust uitvoeren van uitdagende, vloeiende en beheerste bewegingen. Het ontwikkelen van grote, dikke spieren is niet het doel van Pilates. Het is eerder de bedoeling dat er lange, flexibele en sterke spieren worden opgebouwd.

Pilates herstelt de disbalans in het lichaam

De kracht van de Pilatesmethode is dat het een harmonische en evenwichtige spierontwikkeling bevordert. Dagelijkse activiteiten als lopen, fietsen, zitten, dansen of sporten versterken sommige spiergroepen, maar laten andere onderontwikkeld. Deze disbalans in het spierkorset kan vermoeidheid, ongemak, pijn en zelfs immobiliteit veroorzaken. Pilates herstelt deze disbalans.

Het krachtcentrum

Het krachtcentrum (of powerhouse) is de focus in alle pilatesoefeningen.  Bij elke beweging wordt eerst het krachtcentrum geactiveerd zodat het een stabiel centrum vormt en waardoor je wervelkolom door diepgelegen stabilisatiespieren goed ondersteund wordt. Op deze manier ontstaat elke beweging van binnen naar buiten.

Het krachtcentrum bestaat oa. uit de diepergelegen buikspieren, bekkenbodemspieren en multifidi spieren. Een opdracht die je in een pilatestraining veelvuldig zult horen is: Trek je navel in en op en schep je buikspieren om zodoende het krachtcentrum te activeren.

6 pilates principes

Naast centering (het krachtcentrum activeren) zijn er nog een 5-tal andere pilates principes die in een pilatestraining worden toegepast: concentratie, controle, ademhaling, precisie en flow.

Voor meer informatie over de 6 pilates principes klik hier: